Blogg

Accigos bästa tips för dig som jobbar hemifrån

Historien har som bekant en tendens att upprepa sig, så när nygamla restriktioner och rekommendationer blev aktuella igen strax innan jul var det säkert få som blev överraskade. Däremot känner många sig nog lite besvikna, och ärligt talat lite trötta, på att inte kunna gå tillbaka till kontoret som vanligt efter jul-ledigheterna. Det positiva är att det bökiga och stökiga har vi ju redan gjort en gång! Vi vet vad som fungerade bra och vad som kunnat fungera bättre. Så för att fräscha upp minnet lite har vi satt ihop en lista med tips och trix på några rutiner och hjälpmedel man kan använda för att upprätthålla och utveckla hemmajobbet. 

Arbetsmiljö hemma

Att jobba hemifrån kan göra underverk för livspusslet. Men att arbetsplatsen alltid finns i hemmet påverkar gränsen mellan jobb och fritid. Den finns konstant synlig, det är lättare att hamna “på jobbet” även när man inte ska jobba. Risken att arbetslivet inkräktar på privatlivet, och såklart tvärt om, är stor. Det påverkar i sin tur möjligheten för både återhämtning och att kunna utföra sina arbetsuppgifter. 

  • Om det är möjligt, dedikera en plats i hemmet för arbete. 

  • Håll fast vid dagliga rutiner som exempelvis pauser och lunchrast. 

  • Ta en promenad runt kvarteret “till jobbet” innan du börjar dagen, och en  promenad “hem” när arbetsdagen är slut. 

  • Ta korta pauser för att variera kroppens ställningar och rörelser.

  • Tänk på ergonomin. Finns det möjligheter att låna hem tillexempel stol eller skärm för att underlätta och motverka skador?

När vi inte längre befinner oss fysiskt på arbetsplatsen är det viktigt att tänka på IT-säkerheten. Det är exempelvis svårare att identifiera medarbetare när de inte befinner sig på kontoret. Se därför till att tänka på IT-säkerheten när fler arbetar på distans. Läs gärna vårt blogginlägg ”Fyra konkreta tips för IT-säkerhet vid distansarbete".

Kommunikation

Alla individer har olika behov av socialt stöd och gemenskap. Att ta sig en funderare på hur man själv vill ha det, vad man mår bra av, och kommunicera det till sina kollegor kan göra stor skillnad för hur man klarar av att jobba hemma. Lisa Lindvall har tidigare berättat om hur pandemin har förändrat våra arbeten.

  • Ha kontakt med varandra ofta, skapa en social rutin tillsammans. Möjligheterna är oändliga, kan ni ha det gemensamma tre-fikat digitalt tillexempel? 

  • Ta en promenadpaus med en kollega i telefonen.

  • Använd statusindikator och statusmeddelanden i Teams för att tydligare berätta för dina kollegor om du är tillgänglig (”Dörren till mitt arbetsrum är öppet, det är bara att ’kliva på’…”)  eller om du är upptagen och när du då förväntas vara tillgänglig igen.

Så här skapar ni en digital kultur  Här är de 5 viktigaste delarna för att lyckas med er digitalisering Hämta guiden

Hjälpmedel 

Våren 2021 lanserade Microsoft Viva Insights som hjälper till med att exempelvis skapa bättre arbetsvanor och att öka effektiviteten i möten. För likväl som man behöver kunna behålla produktiviteten behöver man balansera det med sitt personliga välbefinnande. 

Använd Viva Insights i Teams för att:

  • Hålla kontakten – håll kontakten med dina kollegor med hjälp av funktioner som AI-baserade uppgiftsförslag och möteshjälp.

  • Skydda tiden – Boka in fokustid i kalendern för att verkligen fokusera. 

  • Reflektera – Ta en stund och reflektera över hur du mår.

  • Headspace – Upplev en guidad meditation med hjälp av Headspace.

  • Starta en virtuell pendling – bli påmind om att avsluta arbetsdagen och att medvetet koppla bort arbetet. 

Möten

Idag vet vi att digitala möten verkligen är mer krävande än fysiska. Forskning visar på att många olika faktorer leder till utmattning; att konstant behöva vara fokuserad på skärmen, de minskade icke-verbala signalerna som hjälper till att läsa av rummet och att veta och känna av vems tur det är att prata.

Brainwaves reveal sustained concentration in video meetings leads to fatigue.

Det kan vara bra att försöka effektivisera och variera mötesformerna under dagen för att minska stressen på hjärnan. 

  • Boka möten 25 eller 45 minuter istället för 30 respektive 60 minuter. Det ger naturliga pauser mellan mötena för att rensa huvet och skapar möjligheter för att röra kroppen. 

  • Ha en tydlig struktur och agenda som skickas ut till alla innan mötet. Det ger alla en chans att förbereda sig. Lägg även in tid i slutet för att summera och sy ihop mötet. 

  • Ha bra ljud och ljus. Ta en titt på förhandsvisningen innan du kopplar upp, lägg på en bakgrundsbild om det behövs. 

  • Starta mötet med en informell fråga, kolla hur alla mår eller hur vädret är, som du kanske annars skulle frågat vid kaffeautomaten.

  • Nyttja Whiteboard i Teams-möten för att dela idéer och brainstorma tillsammans.

  • Använd PowerPoint Live när du presenterar PowerPoints i ett Teams-möte.

  • Behöver mötet vara över video eller kan man ersätta det med en annan samtalsform som till exempel ett enkelt telefonsamtal, där man kan röra sig lite friare. Kanske till och med ta en promenad under mötet?

Glöm inte att kommunicera med varandra och följa upp vad som fungerar och inte för att få till det bästa möjliga arbetsklimatet för alla. När man är nöjd med sin situation så gör man bättre ifrån sig. Till sist skickar vi med lite upplyftande information från Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet” som kom i oktober 2021. Utifrån deras undersökningar så kan man bland annat läsa att de flesta av oss som jobbat hemma tycker att det fungerat väldigt bra.

Hoppas att våra tips kan hjälpa till att utveckla och underlätta hemmajobbandet ännu mer!

Prenumerera på bloggen

Få uppdateringar om nya inlägg

Vill du veta mer om våra pågående projekt och aktuella branschtrender? Vi berättar även om våra olika erbjudanden och sättet vi arbetar på för att hjälpa våra kunder att digitalisera sina verksamheter.

Fyll i din e-post för att prenumerera

Relaterat innehåll

Läs mer och låt dig inspireras

I vår kunnskapsbank har vi samlet vår beste innsikt fra det nordiske markedet. Her finner du vår svenske blogg og guider, samt våre norske kundecase.

Til bloggen