Blogg

Så här skapar vi en hållbar arbetsplats på Accigo

Medarbetares hälsa och välbefinnande är en av de viktigaste aspekterna av en hållbar verksamhet. Har medarbetare energi, kreativitet och motivation är det väldigt mycket lättare att driva arbetet framåt. På Accigo arbetar vi kontinuerligt med vår egna arbetsplats och hur vi kan göra den hållbar. Vi satte oss ned med Mikael Balkö och Maria Viggeborn för att höra mer om hur vi på Accigo skapar vår hållbara arbetsplats tillsammans.

Vi behövde mer energi och kreativitet

När vi på Accigo för några år sedan påbörjade en strategisk förflyttning upptäckte vi att energin och kreativiteten vi behövde för att utföra den saknades. Den insikten blev en väckarklocka för oss. Om vi inte har energin att förändra oss själva, hur ska vi då kunna driva förändringsprocesser hos våra kunder?
 
"Som konsult är man ofta ut hos en kund när någon form av förändring ska genomföras. Det kan ofta bli stressigt och pressen på att leverera i tid och inom budget är högst påtaglig. Addera till det en omvärld och IT-bransch som utvecklas i snabb takt. Då är det lätt hänt att stressen ökar ännu mer.  Den stressan kan i värsta fall leda till utmattningssyndrom. Många gånger visar sig utmattningen i form av undvikande beteende. Det i sin tur blir en negativ spiral där man undviker uppdraget, pressen ökar från flera håll och situationen blir värre än den hade behövt bli.” Mikael Balkö
 
Vi ställde oss frågan: “hur ökar vi hållbarheten hos våra medarbetare?”. När en människa är stressad är hen inte öppen för nya saker, och i den typen av verksamhet som Accigo driver, där affärer öppnas genom att testa nya arbetssätt och metoder går den ekvationen inte ihop. Målet är att skapa ett livfullt företag med glada och hållbara medarbetare som mår bra.
 
"För att orka göra förändringar i strukturen i ett företag behöver man medarbetare som har gnistan kvar och inte går på tomgång. Det finns varken tid eller möjlighet att tumma på våra medarbetares hälsa eftersom det också spiller över på vårt arbete och våra leveranser." – Mikael Balkö
 
Medarbetare som samarbetar
 
Vi tog oss tid att reflektera
Ur den frågeställningen formade vi tre olika hållbarhetsinitiativ; hållbara medarbetare, hållbara affärer och hållbara leveranser. Kortfattat handlar det om att skapa förutsättningar för hållbarhet genom stödstrukturer och verktyg. När vi ser till medarbetarna i detta, så är det viktigt att det är en struktur som innefattar både arbete och fritid.
 
“Det är en sak att säga att vi ska må bra och vara hållbara, men en helt annan att verkligen jobba strukturerat med och för det.” – Maria Viggeborn

Ett nytt ramverk 

Vi arbetade fram ett ramverk för individuella hållbarhetsplaner som alla kan använda för att reflektera över sin egna hållbarhet. Metodiken bygger på att läsa av de kroppsliga signalerna som magont, huvudvärk, dålig sömn för att sedan kunna reflektera över varför dessa signaler uppstår. Förutom att implementera hållbarhetsplanerna hos alla befintliga medarbetare har det även blivit en viktig del av onboardingen för nya kollegor. Dels för att de ska få en överblick över hela hållbarhetsarbetet, men även för att de ska börja fundera på sig själv och sina behov för att kunna skapa en egen plan. 
Så här skapar ni en digital kultur  Här är de 5 viktigaste delarna för att lyckas med er digitalisering Hämta guiden

Alla fungerar olika

Människor har olika sätt för att uppnå sin hållbarhet. En viktig del i hållbarhet är återhämtning och det kan se väldigt olika ut beroende på individ och situation. Det kan handla om att läsa en bok eller att gå å lägga sig i tid. Eller raka motsatsen, att träna eller att träffa vänner. 
 
Sin egen hållbarhet kan bli svår att agera på om man hela tiden är lite för stressad. Då behöver man ett ramverk att förhålla sig till, att hålla tag i.” – Maria Viggeborn

Vikten av att hjälpa varandra

Utöver hållbarhetsplanerna startade vi ett internt coachingprogram där medarbetare coachar varandra. Vi har sett att sannolikheten att ta sig tid att reflektera, och att göra det återkommande, ökar när man har någon att prata med. Det räcker med några minuter åt gången, viktigast är att det sker löpande. Att hjälpa varandra är en stark drivkraft internt hos oss. Det finns många engagerade medarbetare som vill driva hållbarhetsfrågan inom sina team. Dessutom finns  en medarbetaransvarig i varje team som ansvarar för att exempelvis ta upp frågan på utvecklingssamtalen.
 
“Det är viktigt att verkligen fundera över vad som är viktigt för mig för att jag ska må bra över tid, och att då också skapa ett utrymme för det.” – Maria

Att ge sig själv rätt förutsättningar

Accigo bygger på att vara ett växthus för människor. Vi har inga chefer, vi arbetar i team och vi vet att tillsammans är vi starkare. Men i den kollektiva kraften är det lätt hänt att man glömmer bort sig själv. Vi måste ta oss tid att ta hand om oss själva som individer. Att jobba på den egna hållbarheten. Förstå då kan vi nå vår fulla potential och växa i oss själva.
 
Konsulter byter erfarenheter på kontoret
 
Stresstest av hållbarhetsarbetet
Du kommer förmodligen ihåg våren 2020. Vi vet vad som hände och hur situationen utvecklade sig för hela samhället. Hur arbetsplatser snabbt fick ställa om och hur våra vardagliga rutiner omkullkastades. Du kan läsa mer om hur pandemin påverkade digitaliseringen här.
 
Medarbetare som distansarbetar
 
Det blev ett eldprov även för Accigos hållbarhetsarbete. Tack vare det arbete vi gjorde innan pandemin med hållbarhet hade vi många bra verktyg att använda. Nu när vi ser tillbaka kan vi se att vi hanterade situationen annorlunda än många andra. Vi höll bland annat kontoret öppet under hela pandemin för att medarbetare själva ska kunna välja att sitta där de är hållbara. Hemma eller på jobbet. En stor utmaning när stora delar av arbetet förflyttas till hemmet är just att skilja på jobb och fritid. Man passar gärna på att ta disken mellan dagens möten och läser ett mail innan läggdags eftersom man “ändå har jobbet hemma”.
 
Vi uppmuntrade till olika digitala aktiviteter som exempelvis kräftskiva, roliga timmen, stegräknartävlingar, digital julkalender bland annat. Allt för att upprätthålla en gemenskap trots att vi inte satt tillsammans. Maria
 
Som organisation måste man, i kontexten hållbarhet, ställa sig frågan vad är det som driver ohållbarhet? Det läggs mycket ansvar och fokus på individen och hur den ska göra sig hållbar. Men vi som företag måste se över vilken struktur som driver både ohållbarhet och hållbarhet i organisationen. För det spelar ingen roll hur hållbar du försöker vara som individ om det inte finns rätt förutsättningar på plats. 

“Om vill vi vara ett hållbart företag kan vi inte överkonsumera våra medarbetare! Vi måste använda varandra på ett hållbart sätt och då behöver även synsättet på oss själva vara hållbart.”  – Mikael 
Prenumerera på bloggen

Få uppdateringar om nya inlägg

Vill du veta mer om våra pågående projekt och aktuella branschtrender? Vi berättar även om våra olika erbjudanden och sättet vi arbetar på för att hjälpa våra kunder att digitalisera sina verksamheter.

Fyll i din e-post för att prenumerera

Relaterat innehåll

Läs mer och låt dig inspireras

I vår kunnskapsbank har vi samlet vår beste innsikt fra det nordiske markedet. Her finner du vår svenske blogg og guider, samt våre norske kundecase.

Til bloggen