För tio år sedan startade vi Accigo. Ytterligare ett IT-konsultföretag på en marknad som verkligen inte saknade aktörer, snarare tvärtom. Anledningen var inte för att på en omogen och nyetablerad marknad skörda frukterna av att vara tidigt ute. Precis tvärtom ifrågasatte vi det omogna beteende som existerade i en bransch som borde ha kommit längre.
Vår spaning var att en förändrad attityd borde ge kunderna vad de säger att de vill ha. En trygg rådgivare som lyssnar och tar dem på allvar. En guide som hjälper dem och deras medarbetare genom svåra och komplexa förändringsprojekt på ett så tryggt sätt som möjligt. En långsiktig samarbetspartner som stannar kvar efter projektet och hjälper till att realisera det efterfrågade värdet på gjord investering.
Den senaste tiden har jag läst ett antal artiklar som berättar två olika saker. För det första havererar fortfarande IT-projekt i alldeles för stor utsträckning. Så många som 7 av 10 svenska CIO:er benämner fortfarande sitt senaste IT-projekt som ett misslyckande. För det andra skriker marknaden efter kompetenta IT-konsulter som kan hjälpa till att åtgärda den teknikskuld som svenska företag har sedan millenniebuggen och IT-bubblan som sprack.
Om vi inte tar det här på allvar riskerar vi att göra om alla misstag som ledde fram till IT-branschens kris under 2000-talet. Stressade kunder som väljer oseriösa aktörer i brist på annat för att inte missa den digitaliseringsvåg som sköljer över vårt samhälle. Stora investeringar i både tid, pengar och människor går till spillo utan att företaget överhuvudtaget har flyttat fram sina positioner på en marknad som snabbt springer ifrån dem. Vi konsulter går från att vara en bristvara till att ingen ens vill ta i oss med tång. Precis som de magra stålbadsåren efter millennieskiftet då en överetablerad konsultmarknad imploderade och vi fick börja om.
Vi vill skänka trygghet till våra uppdragsgivare
Det vi bestämde oss för när vi startade Accigo för alla dessa år sedan är fortfarande i högsta grad levande idag.
- Vi vill vara långsiktigt ansvarstagande i en kund-leverantörsrelation som allt för ofta präglas av kortsiktighet och en ”blame game-kultur”.
- Vi vill vara till för våra kunder och agera proaktiva rådgivare i en bransch som är reaktiv och alltför teknikfokuserad.
- Vi vill skänka trygghet till våra uppdragsgivare i en omvälvande situation som oadresserat riskerar hälsan på deras medarbetare. Alltför ofta får ansvariga sparken och medarbetarna bränns ut och blir sjukskrivna som ett resultat av misslyckade IT-projekt. Vem tjänar på att ha det så kan man undra?
- Sist men inte minst vill vi realisera de värden som faktiskt låg bakom investeringen från första början. På riktigt. Att hjälpa våra kunder bli mer välmående här och nu och få ett spänstigt förhållningssätt för framtiden. Det vill säga precis tvärtom mot hur det såg ut för 10 år sedan och fortfarande gör idag.
Vårt kundlöfte vilar på de fyra grundpelarna som nämns ovan – Ansvar och Verksamhetsförståelse ger Trygghet och Maximal avkastning på gjord investering. Vi kallar det Harmoni satt i system och i fyra kommande artiklar ska jag försöka gå på djupet med vad vi verkligen menar. För det är dags att bestämma sig nu om vi menar allvar med digitaliseringen.
Läs mer om hur vi startade och Harmoni satt i system här. Nyfiken på att veta mer och hur vi kan hjälpa just ditt företag, hör gärna av dig till oss!