Blogg

När är din organisation redo för Copilot?

AI förändrar hur vi arbetar. Det är inte längre en fråga om utan när organisationer ska börja använda AI-assistenter som Copilot. Men rätt förberedelser och därmed rätt tidpunkt är allt - särskilt när det gäller säkerhet och regelefterlevnad.

Nya regelverk som NIS2 ställer höga krav på dataskydd och säkerhet. Samtidigt växer våra datamängder explosionsartat. Enligt IDC kommer den globala datasfären att öka från 33 till 175 zettabytes mellan 2018 och 2025. Det är en utmaning som kräver både struktur och strategi.

Läs mer om "Smarta AI-verktyg och säkerhet" här.

På Accigo har vi utvecklat en process i sex steg för att säkert implementera AI i er organisation och bli redo för att börja arbeta med Copilot:

1. Fokusera på de största riskerna och åtgärder – för att säkra er informationslagring.

Genom en riskbaserad approach kommer ni kunna prioritera er organisations största risker och åtgärder för att hantera dessa. Fokus bör vara på var känslig information finns och nyckelpersoner som hanterar känslig information.

2. Säkra er informationslagring – skapa tydliga riktlinjer som alla kan följa.

Säkerställ tydliga riktlinjer och styrning av var känslig information får och kan lagras. Syftet är att minska risken att känslig information läcker till obehöriga personer.

3. Skärp era delningspolicies – standardinställningarna räcker sällan.

Datasäkerhet och dess inställningar spelar en stor roll. Detta inkluderar hur extern delning styrs och vad externa parter kan komma åt. Sätt striktare regler för hur information får delas, särskilt med externa parter. Implementera styrning för hela informationens livscykel - från skapande till arkivering.

4. Klassa datan smart – dela upp i nivåer.

Dela upp er information i tre tydliga nivåer: publik, intern och hemligklassad. Anpassa skyddsåtgärder efter varje nivå. Enkelhet är nyckeln till efterlevnad.. Komplexa processer kan leda till misstag och ineffektivitet.


5. Automatisera behörighetkontrollen

Använd modern teknik för att kontinuerligt följa upp vem som har tillgång till vad. Regelbunden tillsyn blir enkel med rätt verktyg och underlättar för både organisationen och enskilda medarbetare att rätt personer har tillgång till rätt information.

5. Grundkompetens och superhjältar

Utbilda medarbetarna i säker prompt-hantering. När alla förstår hur man kommunicerar effektivt och säkert med AI-verktyg blir de en tillgång för organisationen. Utbildning och tydliga riktlinjer är nyckeln.

 

Med denna struktur på plats blir Copilot en värdefull tillgång istället för en säkerhetsrisk som kan ställa till med stor skada. Varje steg i processen stärker er förmåga att dra nytta av AI på ett säkert sätt samtidigt som organisationen arbetar med datasäkerhet och följer regelverk.

Vill du läsa mer om Copilot? Här hittar du mer information.

Prenumerera på bloggen

Få uppdateringar om nya inlägg

Vill du veta mer om våra pågående projekt och aktuella branschtrender? Vi berättar även om våra olika erbjudanden och sättet vi arbetar på för att hjälpa våra kunder att digitalisera sina verksamheter.

Fyll i din e-post för att prenumerera

Relaterat innehåll

Läs mer och låt dig inspireras

I vår kunnskapsbank har vi samlet vår beste innsikt fra det nordiske markedet. Her finner du vår svenske blogg og guider, samt våre norske kundecase.

Til bloggen