Microsoft Dynamics 365 Customer Insights är Microsofts system för att skapa skräddarsydda kundresor. Genom att förena en enhetlig kundprofil med realtidsmarknadsföringsautomation blir Customer Insights ett kraftfullt verktyg. Det stöder din organisation genom att stärka kundrelationer, effektivisera arbetsprocesser och optimera marknadsstrategier.
Vad är Customer Insights?
Customer Insights – Journeys
Dynamics 365 Customer Insights – Journeys gör det möjligt att skapa kundresor baserade på triggers. Utveckla relationen med potentiella kunder och konvertera till försäljning och support i flera olika kanaler.
Customer Insights – Journeys hjälper din organisation att:
- Kommunicera i realtid med kunder
- Öka chansen att vinna över kunder (win-rate) och snabbt bygga lojalitet
- Personalisera kundupplevelsen med AI
- Låta verksamheten växa med enhetligt integrerad plattform
Customer Insights – Data
Dynamics 365 Customer Insights – Data är Microsofts kunddataplattform (CDP) som gör det möjligt att skapa kundprofiler med en samlad kundbild över hela din verksamhet. Genom att samla kunddata, transaktionsdata, och eventuellt även drift- och IoT-data, får du en komplett vy över kundernas interaktioner och beteende.
Customer Insights – Data kan hjälpa med:
- Kombinera data från flera olika källor, t.ex. transaktionsdata, beteendedata och demografisk data
- Få direkta insikter med inbyggda AI-modeller
- Inbyggt stöd för arbete som inkluderar sekretess, säkerhet och styrning
- Copilot hjälper medarbetare att briljera
Värdet av Dynamics 365 Customer Insights bygger på fyra hörnstenar
Integrerat
Plattformen möjliggör effektivt arbete genom ett integrerat system som omfattar hela Microsoft 365, inklusive Outlook, Teams och SharePoint. Den är även nära sammanlänkad med Microsoft Dynamics 365-sviten och Power Platform. Det innebär att om din verksamhet använder applikationer såsom Dynamics 365 Sales eller Dynamics 365 Business Central, kan ni skapa en samlad kundbild över alla system och rikta era marknadsinsatser mot den. Det ger er möjlighet att samla all relevant kundkommunikation genom hela kundresan.
Användarvänligt
Customer Insights är lätt att lära sig och lätt att använda tack vare drag and drop-funktionalitet och visuell design. Du som använder delar av Microsoft Dynamics 365 kommer känna igen gränssnittet. Detta minimerar inlärningskurvan och snabbar på implementeringen av systemet.
Optimerat
Optimerat
Systemet inkluderar inbyggda AI-funktioner och integrering med Power Automate, vilket innebär att delar av marknadsföringen kan effektiviseras genom automation. Använd Power Automate för att automatisera anmälningsprocessen när ni t.ex. planerar för event. Kanske ska sälj- eller kundtjänstorganisationen bli notifierade och agera på det? Automatisering gör dig snabbfotad så att du kan agera vid rätt tid och från rätt kanal för att nå bättre resultat.
Insiktsdrivet
Insiktsdrivet
Med Customer Insights – Data kan du dra nytta av en kunddataplattform som hjälper dig att arbeta mer datadrivet genom analys av kunddata och tydliga kommunikationsmål. Tack vare inbyggda AI-funktioner skapas personaliserade produktrekommendationer och anpassade kampanjer. Dessutom kan du identifiera kunder som riskerar att sluta använda den tjänst eller produkt ni erbjuder (churn).
Genom att använda den samlade informationen kan du skapa automatiska kundresor som omedelbart reagerar, t.ex. om en kund löper risk att sluta använda tjänsten (churn) och direkt kommunicera med den kunden för att erbjuda ett extra förmånligt erbjudande. Dessutom kan säljansvariga få omedelbara realtidsmeddelanden om dessa insikter för att möjliggöra snabb, personlig kontakt. Med plattformens insikter och analyser kan ni också prognostisera kundernas engagemang och beteenden, vilket ger dig möjlighet att både utveckla och upprätthålla en konkurrenskraftig verksamhet.
Sammanfattning av fördelarna med Dynamics 365 Customer Insights
Sammanfattningsvis ger Dynamics 365 Customer Insights en heltäckande lösning för att samla kunddata, optimera marknadsföringsinsatser, personalisera kundkommunikation och snabbt agera på trender och förändringar i kundbeteende. Genom att implementera systemet kan ni driva en mer framgångsrik och konkurrenskraftig verksamhet och bygga starka, lojala kundrelationer.