Blogg

Hur bra är Dynamics 365 Marketing för insamlingsorganisationer?

Under våren 2021 har Accigos CRM-team ökat satsningen på Dynamics 365 for Marketing (nedan skrivet som D365 Marketing). En av våra kunder inom "CRM för insamling och medlemsorganisationer" har börjat arbeta med verktyget och det är så spännande att få följa med dem på den resan. Men vad är egentligen D365 Marketing? Det tänkte vi berätta för dig!

Vad är D365 Marketing?

D365 Marketing (länk till Microsoft) är ett mångsidigt verktyg för att bygga automatiska och personaliserade kundresor. Resultatet blir en mycket bättre och unikt anpassad helhetsupplevelse för era kunder genom hela kundresan.
 
En stor del av marknadsföring handlar om att leverera rätt innehåll vid rätt ögonblick. Tack vare automatiseringen och AI-funktionaliteten i D365 marketing kommer du kunna leverera innehåll vid exakt rätt tillfälle i den kanalen där kundinteraktionen sker.

Omvandla deltagare och vårda dina lojala kunder

Om du anordnar events, webinars eller liknande kommer du älska funktionaliteten för eventplanering. Där kan du ta hand om deltagarna både före, under och efter eventet med det självklara målet att omvandla dem till lojala kunder.
 
På tal om lojala kunder, hur tar du hand om dem idag? Med D365 marketing är det enklare än någonsin att planera och personalisera allt från nyhetsbrev till transaktionsmeddelanden.  

Bli bättre med hjälp av AI och A/B-tester

Om du, som alla vi andra, lägger en ansenlig mängd tid på att försöka lista ut vilket innehåll som är bäst för konverteringen kan du jubla lite försiktigt för dig själv nu. Microsoft har nämligen implementerat AI-funktionalitet som på egen hand optimerar ditt innehåll! Du får rekommendationer på både bilder och budskap så att du slipper fundera själv. Utöver det kan du givetvis använda A/B-tester om du har en hypotes du behöver testa.

Klockren integration med D365 Sales

En stor fördel med D365 Marketing är att det integreras sömlöst mot D365 Sales och är en del av Microsofts plattform för verksamhetssystem (Dynamics 365). Ni har med andra ord tillgång till all historisk givardata vilket ger er möjligheten att skapa smarta segmenteringar av era givare. Vilket i sin tur bidrar till högre relevans och träffsäkerhet. 

Många stora uppdateringar

D365 Marketing är ett av Microsoft senaste verktyg och de lägger stora resurser på att gör verktyget riktigt bra. Det märks bland annat på mängden nya funktioner som kommer i varje ny release. Den senaste releasen (maj 2021) så lades bland annat följande funktioner till: 
 
  • SMS-funktionalitet för att användas i dina automatiska kundresor. Funktionaliteten kan till exempel kunna nyttjas i nygivarprocesser för att varva mail- och smskommunikation för ökat givarengagemang
  • Orkestrera och trigga dina kundresor på givarbeteende, till exempel att ett nytt autogiro eller en ny gåva skapats
  • Smartare designverktyg för marknadsmeddelanden där Artificiell Intelligens hjälper till att välja rätt bilder och utseende
  • Enklare verktyg för att bygga automatiska kundresor där du kan nyttja AI-funktionalitet för att optimera rätt kanal till rätt givare
  • Instagramkoppling till ditt marketingverktyg (tidigare har det endast funnits till Facebook, Twitter och LinkedIn) 
  • Bättre möjligheter att kunna skicka personligt marknadsinnehåll i mail

D365 Marketing är med andra ord ett riktigt power house när det kommer till automatiserad marknadsföring. Tack vare kopplingen till D365 Sales och alla möjligheter till automatisering kommer det öppna upp helt nya dörrar för insamlings- och medlemsorganisationer.

Prenumerera på bloggen

Få uppdateringar om nya inlägg

Vill du veta mer om våra pågående projekt och aktuella branschtrender? Vi berättar även om våra olika erbjudanden och sättet vi arbetar på för att hjälpa våra kunder att digitalisera sina verksamheter.

Fyll i din e-post för att prenumerera

Relaterat innehåll

Läs mer och låt dig inspireras

I vår kunnskapsbank har vi samlet vår beste innsikt fra det nordiske markedet. Her finner du vår svenske blogg og guider, samt våre norske kundecase.

Til bloggen