Marketing automation är ett område på frammarsch, mycket tack vare tillgången på strukturerad kunddata och enkla kraftfulla system. Accigo besökte Apsis event Digital Marketing Evolved i Malmö för att se hur andra jobbar med marketing automation och hur Apsis system kan komplettera Accigos erbjudande.
Hos Accigo finns det ett antal olika affärsområden baserade på olika spetskompetenser. Det affärsområde som jobbar med säljstöd heter CRM och är specialister inom Microsofts Dynamics 365 Customer Engagement-plattform och bistår i allt från rådgivning vid val av plattform och systemarkitektur till implementation och förvaltning.
En stor och viktig trend inom marknadsföring och försäljning är marketing automation, att rikta sin marknadsföring mot kunder/potentiella kunder beroende på deras beteende. För att ett marketing autmationflöde ska fungera behövs det en stor mängd kunddata, ett sätt att analysera och hantera datan samt en lösning för att nå ut till rätt personer vid rätt tid med rätt budskap. Accigos CRM-team är specialister på att strukturera och analysera kunddatan genom Microsofts Dynamics 365 Customer Engagement-plattform, det som behövs för att skapa ett riktigt bra marketing automationflöde är ett system för att nå ut.
Apsis är experter på marketing automation och har byggt enkla och kraftfulla system för att just nå ut till rätt personer vid rätt tidpunkt med rätt budskap. Tillsammans med Apsis kan Accigo skapa kompletta marketing automation-flöden genom att integrera Dynamics 365-plattformen med Apsis olika system för bland annat e-post-marknadsföring.
För att visa hur de arbetar och alla fördelar som finns med marketing automation håller Apsis varje år ett event som heter Digital Marketing Evolved där framgångsrika företag berättar hur de arbetar och där Apsis bjuder på värdefull kunskap och fakta, med andra ord ett givet event för Accigos CRM-team att bli ännu bättre på Marketing Automation.
Eventet bestod av både inspirerande föreläsningar och break out sessions som experter inom olika områden ledde. Accigo hade fyra medarbetare på plats och William Bocenda, CRM-konsult på Accigo, lyssnade bland annat på LEGOs Sara Riis-Carstensen som berättade hur LEGO har använt data för att bygga sitt varumärke och på Zoë Chance från Yale School of Management som förklarade strukturerna bakom beteendeekonomi.
“Vi fick otroligt mycket information och inspiration, bland annat kring vad man ska tänka på när man sätter ihop ett team för att börja jobba med marketing automation. Det handlar om att jobba tvärfunktionellt och att börja i liten skala. Grunden i marketing automation handlar om att leverera rätt content till rätt person vid rätt tidpunkt. “ – säger William Bocenda
En annan otroligt viktigt lärdom från eventet är Apsis fyra grundstenar för marketing automation:
- Det måste finnas en strategi som knyter an till målen för att kunna mäta insatserna.
- Du måste använda rätt sorts data (och kunna hitta rätt sorts data).
- Bra och korrekt innehåll är av yttersta vikt.
- Viktigt att involvera alla delar av organisationen som påverkas av automatiseringen.
Marketing automation kan vara väldigt kraftfullt om det utförs på rätt sätt med en bra process, rätt data och enkla och kraftfulla verktyg. Tillsammans med Apsis kan Accigos CRM-team skapa marketing automation-lösningar som löper hela vägen från CRM-system med koll på kunddatan till automatiserade flöden för att nå rätt personer vid rätt tidpunkt med rätt innehåll.
Visste du förresten att om du personifierar större delen av ditt innehåll så ökar interaktionen avsevärt? Om du lyckas med rätt content till rätt person vid rätt tidpunkt kan antalet öppnade mail öka med 180% och antalet som faktiskt klickar på knapparna i mailet öka med 330%?
Om du vill du veta mer om hur Accigo kan hjälpa till med Marketing Automation, kontakta William Bocenda.
Apsis har publicerat föreläsningar här om du vill kika närmare på dem: https://www.apsis.com/blog/key-takeaways-digital-marketing-evolved