Blogg

De 7 viktigaste framgångsfaktorerna att tänka på när du väljer partner av Business Central

För att säkerställa en framgångsrik implementering av Microsoft Dynamics 365 Business Central, som är anpassad till era behov, är det viktigt att välja rätt partner. En kvalificerad partner med erfarenhet och expertis inom din bransch kan erbjuda värdefull vägledning genom hela processen; från planering och implementering till anpassning, support och förvaltning.

Det innebär att du maximerar systemets potential och bidrar till en smidig onboarding för ditt team, så att medarbetarna kommer igång snabbare och får rätt förutsättningar för att arbeta smartare för ökad produktivitet och lönsamhet.

När du väljer en partner för Dynamics 365 Business Central bör du tänka på följande sju faktorer:

1. Erfarenhet och expertis

Att implementera ett nytt system eller en ny teknik i din organisation är en stor åtagande som kräver noggrann övervägande och planering. För att säkerställa att du tar rätt beslut och väljer en lösning som bäst uppfyller dina behov, är det viktigt att först genomföra en grundlig utvärdering. Detta innebär att du måste ha en klar förståelse för varför du vill implementera Business Central  och vilka fördelar det förväntas ge din verksamhet.

Att sätta en tydlig målbild är avgörande. Innan du ens börjar titta på möjliga lösningar, bör du fråga dig själv: Varför vill vi göra den här förändringen? Vilka problem eller utmaningar hoppas vi att det nya systemet ska lösa? Hur passar detta in i vår övergripande affärsstrategi? Att ha en väldefinierad målbild hjälper inte bara till att guida din sökning efter rätt lösning utan också att kommunicera värdet av investeringen till andra stakeholders inom organisationen.

20 insikter från användare:  Så lyckas du med Microsoft Business Central  Hur kan marknadens bästa ERP-system effektivisera just din verksamhet? Ladda ner guiden här  

När du har en klar förståelse för ditt varför, är nästa steg att engagera sig i dialog med flera potentiella partner. Att prata med olika leverantörer och tjänsteleverantörer kan ge dig en bredare förståelse för de alternativ som finns tillgängliga på marknaden. Det är dock inte bara en fråga om att jämföra priser och funktioner. Du bör sträva efter att djupdyka i hur varje lösning kan anpassas för att möta dina unika behov och mål. Genom att ha en öppen och ärlig dialog med potentiella partners kan du få insikter i hur varje system kan skalas och utvecklas över tid för att fortsätta att stödja din verksamhet.

Det är också klokt att tala med andra organisationer som redan har implementerat liknande system. Deras erfarenheter och lärdomar kan ge värdefulla insikter om potentiella utmaningar och fördelar som du kanske inte har övervägt. Att lära av andra kan hjälpa dig att undvika vanliga fallgropar och göra en mer informerad beslutsprocess.

Genom att engagera dig i dialog med flera partners och lyssna till råd från de som redan har gått igenom processen, kan du öka chansen att hitta en lösning som inte bara uppfyller dina nuvarande behov utan också kan anpassas och växa tillsammans med din organisation. Business Central är del av ett större ekosystem, därför krävs kunskap om hela Microsofts utbud och den teknik som kan stötta processerna i systemet – och mellan de olika produkterna i Microsofts miljö.

Ta därför reda på om de partner som ni utvärderar har erfarenhet av andra produkter inom Microsofts plattform, för att kunna ge er det stöd som behövs. Ett bra sätt för utvärdering är att kontrollera certifieringar och om din potentiella partner har specialister inom den bransch eller områden som är relevanta för ditt företag.

2. Referenser och fallstudier

Fråga dina potentiella partners om referenskunder att kontakta, och gärna exempel på case och kunder som är inom samma bransch som din verksamhet. 

Be att redan från början få se exempel på case som visar hur partnern har löst specifika problem och skapat värde för andra kunder. Be partnern att beskriva hur de har löst utmaningar som du också har, och som finns inom din bransch.

3. Support och Service

När din verksamhet behöver support och service är det viktigt att partnern finns tillgänglig. Granska dina potentiella partners supportavtal och ställ frågor om tillgänglighet, för att säkerställa att de kan ge den hjälp och service som ditt företag behöver. Inkludera frågor om hur de jobbar proaktivt för att säkerställa ständig förbättring och förvaltning av lösningen. Utifrån underlaget kan du bedöma och jämföra deras förmåga att erbjuda support, service, underhåll och utveckling. 

Tobias Rangne, Anna Brunell & Helene Norrgård

4. Kultur

Tänk på kultur som en parameter vid val av partner för Business Central. Begreppet kultur inkluderar framför allt värderingar, men också arbetsmetoder och engagemang för framgång

En partner som värdesätter relationen med sina kunder, och som förstår och respekterar ditt företags unika kultur kan effektivare samarbeta, kommunicera och föreslå anpassade lösningar. Det leder till en smidigare implementering och onboarding och är en nyckel till ett framgångsrikt samarbete.

5. Innovationsförmåga

En innovativ partner kan hjälpa ditt företag att skapa konkurrensfördelar. Utvärdera därför hur partnern håller sig uppdaterad med de senaste teknologierna och trenderna och om de har förmågan att utmana ditt företag och hur ni tänker för att åstadkomma positiv utveckling.

Fråga om tidigare projekt och lösningar för att se hur de har förbättrat affärsprocesser för andra kunder eller om de har ett nära samarbete med Microsoft och har fått erkännanden eller certifieringar. Detta kan indikera en stark förståelse för ny teknologi och koll på trender.

6. Kostnadseffektivitet

Jämför upplägget mellan olika partners för att hitta en balans mellan pris och värde.

Utöver de initiala investeringarna ska du också räkna på den totala ägandekostnaden: Total Cost of Ownership, TCO.

TCO hjälper dig att få en helhetsbild av de ekonomiska åtagandena över tid, och inkluderar långsiktiga utgifter som support, underhåll, anpassning och uppgraderingar. Gör gärna en beräkning av TCO på minst fem år.

7. Integration och anpassningsförmåga

Kontrollera att din potentiella partner har kompetens att integrera Business Central med andra system och affärsprocesser.

Försäkra dig om att de kan tillräckligt om din bransch för att förstå och möta dina specifika affärsbehov. Med en hög branschkunskapen kan din blivande partner vara proaktiv i att förutse potentiella utmaningar och anpassa systemet för att möta framtida branschtrender och regleringar.

Sammanfattning

När du väljer partner för Business Central är det förstås viktigt att bedöma teknisk expertis och erfarenhet, men också förståelsen för din bransch och ditt företags unika behov. En Microsoftpartner som matchar ditt företags kultur och värderingar främjar ett smidigt samarbete och effektiv implementering. Se på innovation, kostnadseffektivitet och förmågan att erbjuda anpassade lösningar som kritiska faktorer som påverkar din verksamhets långsiktiga framgång och tillväxt. 

Genom att noga överväga dessa aspekter säkerställer du att du får mest möjliga värde från din investering i Business Central, som ska bidra till ditt företags långsiktiga framgång.

 
Prenumerera på bloggen

Få uppdateringar om nya inlägg

Vill du veta mer om våra pågående projekt och aktuella branschtrender? Vi berättar även om våra olika erbjudanden och sättet vi arbetar på för att hjälpa våra kunder att digitalisera sina verksamheter.

Fyll i din e-post för att prenumerera

Relaterat innehåll

Läs mer och låt dig inspireras

I vår kunnskapsbank har vi samlet vår beste innsikt fra det nordiske markedet. Her finner du vår svenske blogg og guider, samt våre norske kundecase.

Til bloggen