Med varje ny uppdatering av Microsoft Dynamics Business Central introduceras fler funktioner till Copilot, Microsofts AI-verktyg för ökad kreativitet och produktivitet. Copilot finns tillgänglig för Business Central Online och effektiviserar arbetsvardagen eftersom repetitiva arbetsuppgifter kan automatiseras och viktig information finns tillgänglig genom rapporter baserade på realtidsdata.
Microsoft leder utvecklingen inom AI
Användningen av artificiell intelligens (AI) i affärssystem är fortfarande i ett tidigt skede, men dess potential att revolutionera hur vi hanterar affärsprocesser och fattar beslut är enorm. Microsoft är bland de företag som leder utvecklingen genom att investera betydande summor pengar i AI-forskning och utveckling. Deras satsningar sträcker sig från att förbättra användarupplevelsen i befintliga produkter till att skapa helt nya verktyg och tjänster som drar nytta av AI:s kraft.
Genom att integrera AI i sina affärssystem, strävar Microsoft efter att automatisera komplexa processer, öka effektiviteten och ge djupare insikter i stora datamängder. Detta innebär att verksamheter som använder sig av t.ex. Business Central kan förvänta sig förbättringar i allt från kundservice och försäljningsprognoser till produktutveckling och marknadsföringsstrategier.
Befintliga funktioner med Copilot i Business Central
Redan idag kan du dra nytta av Copilot i Business Central. Med Copilot effektiviseras dataförflyttning mellan geografiska områden, vilket är särskilt viktigt för verksamheter som finns i flera regioner. Det skapar möjlighet för en säker och regelbunden dataöverföring, som uppfyller affärskrav och lokala dataskyddslagar.
Ett ytterligare sätt att jobba med AI i Business Central är i artikelkortet där Copilot kan skriva om din text så att den anpassas för marknadsföring, eller som en produktbeskrivningstext.
Marknadsföringstextförslag med Copilot
Använd funktionen ”marknadsföringstextförslag med Copilot” genom att välja åtgärden ”utkast med Copilot”. Business Central's Copilot funktion erbjuder marknadsföringstextförslag genom att analysera bilder för att föreslå artikelkategorier och automatiskt tilldela attribut.
Skapa en ny artikelpost genom att ladda upp en bild. Business Central föreslår en matchande kategori från din lista med artikelkategorier. Om du har satt upp kategorier med mallar och attribut så tilldelas dessa automatiskt, vilket minskar ditt manuella arbete.
Skriv in en text på sidan med namn ”marknadsföringstext” som du når via artikelkortsåtgärderna, eller faktaboxen. Copilot skapar en produktbeskrivning baserat på artikelns namn, kategori och attribut. I fönstret ”utkast med Copilot” kan du justera språkparametrar som format, tonfall och kvalitet. Här kan du välja exakta attribut som ska ingå när texten genereras.
Är Business Central kopplat till Shopify kan du snabbt och enkelt publicera artikeln direkt från artikelkortet. Denna process gör det enklare att skapa engagerande innehåll och effektiviserar processen att få produkter till marknaden.
I den senaste versionen av Business Central finns ytterligare möjligheter att dra nytta av AI genom Copilot.
5 nyheter med Copilot för Business Central
-
Copilot integreras med Power Automate
När Copilot integreras med Power Automate blir det ännu enklare att automatisera processer. Det här är nästa version av low code vilket innebär att fler användare kommer kunna automatisera processer utan kompetens inom kodning.
Med Copilot i Power Automate kan användare skapa automationer för processer genom så kallat naturligt språk, vilket innebär att du inte behöver kodspecifikt språk. Ställ frågor till Copilot och få hjälp att ta fram de flöden du vill skapa eller förändra. Resultatet är att det blir enklare att automatisera och ökad produktivitet eftersom fler användare ges förutsättningar att själva förbättra sina arbetssätt och automatisera vissa flöden sina arbetsprocesser.
-
Chatta med Copilot i Business Central
Copilot bidrar med mer tillgänglighet. En av de nya funktionerna i Business Central är chattfunktionen. Detta rullas först ut i USA, och introduceras sedan till fler länder. Genom chatten kan du ställa frågor direkt till Copilot som ger svar utifrån den information som du har tillgång till, eller som förklarar och vägleder.
Till exempel: ”hur kan jag spara mina listor så att jag kan återanvända dem igen?” eller ”visa mig försäljningen för svenska bolag”. Tack vare chatten blir Business Central mer användarvänligt och personligt, och användare kan få fram informatoininformation och insikter snabbare för att kunna fatta fler datadrivna beslut.
-
Snabbare försäljningsrader
Skapa snabbare och bättre försäljningsdokument med senaste versionen av Business Central. Copilot kan göra mycket av jobbet åt dig – istället för repetitiv manuell inmatning. Låt Copilot tolka strukturerade inmatningar som tidigare gjorts genom fritext, filer eller fördefinierade prompter, och jobba smartare och snabbare med automatiserade försäljningsrader.
-
Förbättrad bankavstämning
Copilot hjälper dig med avstämning av bankkonton genom att snabbt matcha transaktioner, men också genom att känna igen transaktionsbeskrivningar för framtida avstämningar.
-
Skarpare analysflikar
Med Copilot kan du ta fram strukturerad analys som utgår från din valda data och som i realtid presenterar insikter som är relevanta för de beslut du står inför. Ge Copilot nyckelord eller en beskrivning så får du en analys med den layout du vill ha. Analysen kan utvecklas och byggas på med fler sökord eller uppmaningar, och informationen sammanfattas kortfattat vilket gör det enkelt att snabbt dela vidare insikterna.
Bibehåll konkurrenskraften med ett uppdaterat affärssystem
En stor fördel med Microsoft som ekosystem är den sammanlagda nyttan av plattformsfamiljen. Produkterna som Microsoft erbjuder kommer att hänga ihop allt mer och du kan dra stora fördelar av dem sinsemellan.
Två gånger per år rullar Microsoft ut stora releaser, och däremellan mindre uppdateringar. Utvecklingen går snabbt och att ha ett affärssystem som är i framkant med teknisk utveckling är av stort värde för att bibehålla konkurrenskraften på marknaden.
Accigos team av medarbetare med kompetens inom Business Central uppmanar dig att ha koll på vad som kommer härnäst, så att hjulet inte uppfinns på nytt och onödiga resurser investeras i en lösning som snart presenteras i en uppdatering.