När digitalisering inom fastighetsbranschen kommer på tal handlar det ofta om lösningar som underlättar för hyresgästerna i form av smart styrning av el och värme, WiFi, IoT-lösningar, bokningssystem och säkerhet för att nämna några. Samlingsordet för detta är PropTech och det är en starkt växande bransch med många spännande startups som erbjuder nya lösningar. Fastighetsbranschens digitalisering har dock ett parallellt spår som inte får lika stor uppmärksamhet och det är den egna digitialiseringen, vad behöver fastighetsägare i form av verktyg och processer för att kunna hantera PropTech?
Efterfrågan på smarta lösningar till fastigheter har exploderat de senaste åren. Tvättstugor ska kunna bokas via ett uppkopplat system, matkasse-leverantörer ska kunna leverera matkassar till säkra kylrum i fastigheten och värme, el och vatten ska helst kunna mätas i realtid. Från att ha testat olika lösningar och tjänster är det nu dags för branschen att ta nästa steg; identifiera vilka PropTech-tjänster som är lönsamma och vilka som kostar mer än de smakar. För att lyckas med det måste tjänsterna bli en del av affärsmodellen och de behöver stödjas av det egna affärssystemet. PropTech är utan tvekan en del av framtiden, men för att det ska kunna bli en stabil del av affären måste fastighetsägare jobba hårt med den inre digitaliseringen.
Digitalisering kan delas in i två delar; inre och yttre digitalisering. Den yttre digitaliseringen är det som dina kunder ser och använder. Den inre digitaliseringen handlar om dina affärssystem, kärnprocesser och interna kultur. Vi har frågat ett antal fastighetsägare hur det ser ut med den inre och yttre digitaliseringen och de flesta är överens om att fokus lätt hamnar på den yttre digitaliseringen eftersom att det är vad som efterfrågas av hyresgästerna.
Det är frestande att fokusera på den yttre digitaliseringen eftersom att det är spännande och ofta följt av direkt kundnöjdhet. Dock kommer den att falla som ett korthus om du inte styr upp din inre digitalisering först. Du måste ha ett affärssystem som stödjer nya digitala erbjudanden (analysera och använda informationen, automatisering av exempelvis onlinebokningar), dina affärsstrategier måste fungera med ditt nya digitala erbjudande och alla medarbetare måste förstå hur digitaliseringen förändrar ert erbjudande och hur det bidrar till affären, både på lång och kort sikt.
Vill du veta mer om digital kultur? Vi har skrivit en guide om hur du skapar en digital kultur tillsammans som du kan ladda ned och läsa här.
Om du vill att PropTech ska stärka både din affär och ditt erbjudande så måste du ta tag i den inre digitaliseringen och påbörja arbetet med att digitalisera er själva. Viktigt att komma ihåg är att det inte bara handlar om att uppgradera era system, det är lika viktigt att ni internt förstår hur digitalisering fungerar och hur ni själva kan jobba med det. Exempelvis om ni ska implementera smarta bokningssystem i era fastigheter kan det vara en bra idé att göra samma förändring internt med exempelvis bokning av konferensrummen. Digitalisering är inte en enskild insats, det är ett skifte i hur ni arbetar och gör affärer. Först när medarbetare, system, strategier och processer är med på digitaliseringståget kommer ni kunna briljera i den yttre digitaliseringen.
Tillsammans med Advania jobbar vi med PMAx365 som är marknadsledande inom Property Management-lösningar i Norden. Om du är intresserad av att veta mer kan du läsa vårt blogginlägg om det här.
Lycka till,
Kristina Abrahamsson, Iyad Alshuaibi och Jessica Frithiof