Blogg

Nyheter i Customer Insights Journeys - 2025

I årets första utgivningscykel för Dynamics 365 Customer Insights Journeys kommer äntligen en efterlängtad funktionalitet tillbaka från outbound. Som grädde på moset kommer dessutom flera helt nya funktioner som vi tidigare inte sett. Låt oss gå igenom vad som kommer, men även våra tankar kring funktionerna. 

Utgivningscykeln, eller Release wave 1 som Microsoft kallar den, fokuserar på tre nyckelområden: Copilot och AI-innovation, Viktiga ögonblick samt förena försäljning och marknadsföring. Vad innebär då dessa?

Copilot och AI-innovation

Skapa resor genom att beskriva dem med Copilot

Nu finns Copilot tillgängligt vid skapandet av en ny resa, och det gör det möjligt för användaren att med ett naturligt språk beskriva den. Copilot kommer att presentera förslag och förhandsversioner på resor samt sammanställa detaljerade resesammanfattningar. Integreringen av Copilot i systemet har kommit en lång väg sedan det först introducerades och det skapar spännande möjligheter som vi ser fram emot att följa utvecklingen av.

Bild 1

Viktiga ögonblick

Exportera din data till din egen lagring för anpassad rapportering

Nu blir det möjligt att exportera interaktions- och engagemangsdata säkert och direkt till dina befintliga rapporteringssystem, utan att behöva använda Microsoft Fabric. Det möjliggör bättre insyn i sin data och dessutom mer frihet att välja var den lagras.

”Exportera interaktions- och engagemangsdata säkert och direkt”

Vänta på segmentmedlemskap för att utlösa nästa steg på en resa

En utökning av de befintliga if/then-funktionerna. Gör det möjligt att vänta tills en kund har blivit medlem av ett segment, innan de får fortsätta nedåt i resan. Precis som för övriga if/then-funktioner går det att ange hur lång tid kunden har på sig att bli medlem i segmentet. En fördel med denna funktion är att det kommer gå att styra resan efter kundens interaktion- och beteendedata. 

Bild 2

Respektera tysta tider, engagera baserat på plats och tidszoner

Baserat på kunders tidszoner och regioner ska det bli möjligt att anpassa tysta tider. Något som inte förtydligas i beskrivningen av denna funktionalitet är hur informationen om kunders tidszoner och regioner ska tillgängliggöras. I dagsläget finns denna information inte tillgänglig på kunden utan anpassade fält och vi vet inte om funktionen kommer kunna anpassas till om kunden reser och befinner sig i en annan tidszon. 

”Anpassa tysta tider efter kunders tidszoner och regioner”

Pausa och återuppta resor för att hantera oplanerade händelser

Det här är en funktion som beskrivs kunna fylla behovet av att kunna pausa kampanjer vid oplanerade eller oförutsedda händelser. Rent praktiskt betyder det att en resa kan pausa nya kunder från att komma in i resan och när det sedan är dags kunna starta igång den igen för nya kunder. Vad som händer med kunder som redan befinner sig i resan finns det ingen dokumentation om och den främsta funderingen vi har är om paus innebär att även kunder som redan befinner sig i resan också pausas från att fortsätta. Trots att det fortfarande finns några frågetecken kring denna nya funktion, så ser vi många användningsområden för detta. Till exempel vid större prioriterade kampanjer där vi vill stoppa i stort sett alla pågående automatiska resor från att göra utskick till fördel för kampanjen.

”Pausa nya kunder från att komma in i resan”

Tillåta personer att återinträda en engångsresa med dynamiska segment

Funktionen kommer göra det möjligt att låta kunder upprepa segmentbaserade resor om de kommer med i segmentet igen. Exempelscenarion för denna funktionalitet handlar i stor utsträckning om vad som händer om en kund väljer att göra ett nytt köp och exempelvis ska få ett bekräftelsemejl. Denna typ av resa påminner om det som triggerbaserade resor används till, men med nackdelen att en segmentbaserad resa blir beroende av hur ofta segmentuppdateringar sker. 

Bild 3 (1)

Förena försäljning och marknadsföring

Maximera eventkapaciteten med registreringar på väntelistan

En efterlängtad funktion för att hantera väntelistor i samband med event. Funktionaliteten fanns tillgänglig i utgående, men har inte fått följa med över till realtid (förrän nu!). Utöver den förväntade funktionaliteten att kunna välja att aktivera väntelista för ett event, ska det även bli möjligt att kommunicera med deltagare på väntelistan med färdiga, utlösarbaserade resor. Det ska även vara möjligt att inkludera en annulleringsknapp i mejl så att ointresserade deltagare kan avanmäla sig från eventet och släppa sin plats. Hur annulleringsknappen ska fungera och om den enbart är relaterad till väntelistan beskrivs inte, men det blir spännande att utforska närmare när vi får tillgänglighet till funktionen. 

Värt att notera är att denna funktion fanns med i förra release waven, men flyttades fram. Förhoppningsvis får vi tillgång till förhandsversionen redan under mars och därefter hela funktionaliteten i maj. 

Bild 4

Konfigurera och genomföra kommunikation före eller efter event

En spännande funktion som ska underlätta planeringen av eventkommunikation. Bland annat beskrivs funktionen innehålla mallar som är anpassade för evenemang och möjlighet att nyttja Copilot för att skapa innehåll. Funktionen kommer också inkludera färdiga flerkanalsresor. Efter ett event ska det finnas möjlighet att samla in feedback via nöjdhetsundersökningar. Detta tyder på att beroendet av att skapa upp formulär via Customer Voice kan komma att försvinna, och istället bli möjligt att göra direkt i eventplaneraren. 

”Underlätta planeringen av eventkommunikation”

Samla in extra kundinformation utan att uppdatera datamodellen

Vid eventregistrering finns det ofta ett behov av att samla in kundinformation som exempelvis allergier om det ska bjudas på mat under eventet. I utgående var det möjligt att lägga till fält i formuläret för att samla in denna typ av tillfälliga information och nu kommer äntligen denna funktion till realtid. Det kommer att bli möjligt att lägga till anpassade fält för att registrera extra eller tillfällig information och svaret lagras som en del av formuläret, vilket gör det möjligt att komma åt värdet utan att uppdatera datamodellen. 

”Möjligt att lägga till anpassade fält för att registrera extra eller tillfällig information via formlär”

Skapa eventportaler med event- och registreringsinformation genom att använda Power Pages

Möjligheten att skapa en eventportal för att lista evenemang, evenemangsinformation och registrering på en och samma plats blir möjligt med hjälp av Power Pages. Denna funktion ska erbjuda en färdig Power Pages-mall och vara möjlig att anpassas ytterligare med hjälp av Power Pages studio. 

Bild 5

Automatisera överlämningarna mellan marknadsföring och försäljning

Funktionalitet som ska göra det enklare att lämna över aktiviteter för lovande leads och även skapa leads direkt i resor. 

Skapa en eventportal på din egen hemsida

Den sista nya funktionaliteten i release wave 1 är möjligheten att skapa en eventportal på en webbplats. Likt eventportalen i Power Pages kommer det gå att lista evenemang, evenemangsinformation och registrering på en samlad plats. Dessutom kommer det vara möjligt att anpassa och utöka eventhanteringsmöjligheterna med omfattande funktioner med hjälp av ett offentligt API för eventhantering. 

Funktionerna släpps löpande ut i systemet mellan april och september, där vissa först dyker upp som förhandsversioner innan fullständig lansering. Det är viktigt att använda förhandsversioner med försiktighet, eftersom de kan förändras och inte garanterar samma funktionalitet över tid. Dessutom kan datum för lansering av funktioner komma att ändras eller i vissa fall skjutas upp.


Trots att det råder lite otydligheter kring hur vissa funktioner kommer att fungera välkomnar vi nya förändringar och vi ser många spännande möjligheter framåt. Vill ni höra mer om någon av funktionerna eller få en demo av systemet? Tveka inte att höra av er till oss på Accigo så hjälper vi er.

Prenumerera på bloggen

Få uppdateringar om nya inlägg

Vill du veta mer om våra pågående projekt och aktuella branschtrender? Vi berättar även om våra olika erbjudanden och sättet vi arbetar på för att hjälpa våra kunder att digitalisera sina verksamheter.

Fyll i din e-post för att prenumerera

Relaterat innehåll

Läs mer och låt dig inspireras

I vår kunnskapsbank har vi samlet vår beste innsikt fra det nordiske markedet. Her finner du vår svenske blogg og guider, samt våre norske kundecase.

Til bloggen