Blogg

Fem vassa tips för kostnadseffektivisering i Azure

Som du säkert redan vet finns det många fördelar med att uppgradera från en on-prem-miljö till Azure och molnet. En av fördelarna är att kostnaderna går från fasta till rörliga efter behov (Capex till Opex). Förutom den initiala effektiviseringen av kostnader finns det ytterligare saker att göra för att slimma fakturan när ni har er miljö i Azure. Vi har listat våra 5 bästa tips för hur du kan dra ned kostnaderna ytterligare i Azure. 
 

1. Reserverade instanser

Om ni vet att ni ska använda era virtuella datorer i en längre period kan ni spara upp till 72% på reserverade instanser. Om ni redan har Windows server- eller SQL server-licenser kan ni spara upp till 80% på reserverade instanser. Ni kan välja mellan att reservera era virtuella datorer i 1 eller 3 år. Detta innebär att ni förskottsbetalar istället för att betala löpande efter behov, vilket möjliggör bättre budgetering och prognostisering.  Ni kan ändra eller avboka reservationerna om era behov ändras och ni har även alternativet att betala per månad om ni önskar det. 
 

2. Stäng ner virtuella datorer som inte måste vara påslagna 24/7

Vissa virtuella datorer behöver inte vara igång på natten och ni kan enkelt schemalägga nedstängningen på varje virtuell dator för att spara pengar. Detta gör ni genom att gå in på datorn i Azure-portalen och navigera till sidan ”Auto-shutdown”. Där väljer ni vilken tid ni vill att den virtuella datorn ska stängas ner. Om ni vill att de ska sättas på en viss tid varje dag kan det göras med ett automationskonto. Där skapar ni en Runbook som kan kopplas till ett schema, som sedan kan köras vid en specifik tidpunkt och kan upprepas då ni önskar.
Rekommenderad checklista:  De bästa sätten att optimera dina kostnader i Azure  Effektiva sätt att spara pengar i molnet  Hämta checklistan nu
 

3. Identifiera och ta bort diskar som inte används

Ett enkelt sätt att spara pengar är att identifiera diskar som inte längre används eller som är större än vad de behöver vara. För att se över detta går ni in på sidan ”Diskar” i Azure-portalen. Redan i översikten av alla diskarna kan ni snabbt se vilka som inte har en ägare. Det kan vara ett tecken på att de inte används längre. Sedan kan ni gå in till den disken ni vill se över och filtrera så att ni kan se hur mycket den har använts den senaste veckan. 
 

4. Azure Advisor

Med Azure Advisor kan ni enkelt se över rekommendationer angående kostnadsbesparingar. Ni kan även se tips för att öka säkerheten, prestanda, med mera. Ett exempel på en kostnadsrekommendation som Advisor ger är att ta bort eller byta storlek på en virtuell dator som inte används, eller används mindre än man tänkt.
 

5. Använd taggar

Detta tips hjälper dig indirekt att hålla nere dina kostnader genom att skapa en tydligare struktur för att enklare kunna fördela kostnaderna i Azure. Om ni vill börja använda taggar kan ni enkelt gå in i en resurs eller resursgrupp och lägga till en tagg. Ett exempel kan vara att ha taggen ”Kostnadsställe” med motsvarande värde. På så sätt kan ni enklare se vilka kostnader olika kostnadsställen har.
 

Bonustips!

Sidan ”Cost analysis” i ”Cost management & Billing” ger dig en visuell överblick på era kostnader. Använd denna sida för att se var era största kostnader ligger och om det finns något ni kan sänka.
 

Sammanfattningsvis

Det finns en hel del du kan göra för att spara kostnader utan att lägga för mycket tid på det. Tänk att kontinuerligt hålla koll på dina kostnader, dimensionera rätt, strukturera med taggar och använd Azure Advisor för fler bra tips.
Prenumerera på bloggen

Få uppdateringar om nya inlägg

Vill du veta mer om våra pågående projekt och aktuella branschtrender? Vi berättar även om våra olika erbjudanden och sättet vi arbetar på för att hjälpa våra kunder att digitalisera sina verksamheter.

Fyll i din e-post för att prenumerera

Relaterat innehåll

Läs mer och låt dig inspireras

I vår kunnskapsbank har vi samlet vår beste innsikt fra det nordiske markedet. Her finner du vår svenske blogg og guider, samt våre norske kundecase.

Til bloggen