Ett team på fyra medarbetare från Accigo deltog i Microsofts årliga konferens Ignite i Orlando, Florida. Jan Elvegård, projektledare för Web & Productivity, var på plats och delar här med sig av sina upplevelser, tankar och erfarenheter.
Vad är Ignite?
Microsoft Ignite är en årlig konferens (som i år var i Orlando, Florida) för alla som arbetar med Microsofts produkter; utvecklare, IT-proffs och verksamhetsfolk. En vecka späckad med hundratals sessioner, workshops, utställningar och nätverkande med över 30 000 deltagare.
Varför var du där?
Vi från Accigo var på plats för att samla på oss kunskap om allt som händer inom alla områden; smart samarbete i den moderna arbetsplatsen, nya mönster i utveckling och förenklad infrastruktur i molnet. Vi lyssnade också på kunder och pratade direkt med Microsofts personal på plats om specifika ämnen. Det är värdefull kunskap som vi tar med ut till våra kunder.
Om du fick välja en nyhet att berätta om, vilken skulle det vara?
Det är ett högt tryck på produktutveckling inom alla områden just nu. I samband med konferensen brukar alltid ett antal produktnyheter lanseras och i år släppte Microsoft en 27-sidig bok redan på första dagen med nyheter inom alla produktområden, En nyhet som jag gillade var det uppdaterade konceptet runt sök-funktionen som de kallar Microsoft Search. Förutom att du kommer kunna söka direkt inifrån Office-apparna och i Office 365 portalen (konsekvent alltid från samma ställe i den övre listen) så kommer du även kunna söka direkt från sökfunktionen i Windows 10. Windows-söken har tidigare bara varit till för att söka i den egna datorn, men nu får den en helt annan betydelse när du kan söka på allt inom Office 365 direkt från datorn. Oavsett varifrån du söker kommer upplevelsen vara anpassat till användaren och till sammanhanget - du får upp intelligenta och anpassade sökförslag på innehåll, platser och personer. Dessutom kommer utvecklare senare kunna anpassa sökförslagen med egna "kort" från exempelvis ett eget system.
Vilka nyheter tror du att ni och era kunder kommer kunna nyttja inom kort och på lång sikt?
Microsoft Search är den nyhet som jag tror kunder kommer ha nytta av direkt när den rullas ut fram till sommaren. Artificiell intelligens (AI) och Internet of Things (IoT) är annars de långsiktiga trenderna som Microsoft löpande visar upp nyheter inom och som också gör större och större avtryck i digitaliseringen, de letar sig successivt in på alla områden.
Inom den moderna arbetsplatsen är det främst intelligenta system som kommer slå stort, exempelvis för att automatisera tal-till-text från inspelade möten som också identifierar vem som talar (så att det blir sökbart) samt en smart funktion för att kunna exkludera bakgrunden i ett videomöte så att den inte stör. Inom IoT kommer både verktyg och system för att enklare koppla ihop och hantera miljöer med sensorer och att integrera kartor över lokaler och anläggningar.
Allt detta skapar massvis av möjligheter för både oss och våra kunder där vi på Accigo har ett bra utgångsläge att identifiera exakt vilken ny teknik våra enskilda kunder har nytta av eftersom att vi har en gedigen förståelse för våra kunders verksamhet, även utöver tekniken.