Blogg

17 hacks för att levla upp det hybrida arbetssättet

Sätt ramarna för ett produktivt arbetsklimat där alla mår bra med den växande trenden av hybridarbete. Arbetsplatsens kultur drivs av ledaren, där det nya ledarskapet för hybridarbetare handlar om ett coachande förhållningssätt och att alltid jobba med inkludering. Oavsett om det handlar om faktiska möten eller det mellanmänskliga som tidigare skett vid kaffeautomaten.
 
På Accigo jobbar vi efter filosofin att digitalisering handlar 90% om människa och 10% om teknik, även i projekt som handlar om IT-infrastrukturer eller där utvecklade systemplattformar ligger till grund för framtida expansion. Därför ser vi det som självklart att ledarskapet är nyckeln till framgång i en digital miljö. Vi vill dela med oss av 17 hacks för att levla upp den hybrida arbetsplatsen; från beteenden under möten, till funktioner i Microsoft Teams, som är den plattform vi rekommenderar för kommunikation mellan medarbetare och samarbete i team.
 
Ladda ner vår guide!  Så här skapar ni en digital kultur  I snitt är det endast 34% av användarna som direkt tar till sig den nya  tekniken, övriga måste få hjälp och stöd för att komma igång. I den här guiden  går vi igenom de fem viktigaste delarna som behövs för att lyckas med den inre  digitaliseringen. Hämta guiden

17 hacks för att ta med till ditt hybridarbete

 
  1. Tänk digitalt först, i alla hybridmöten. När du bokar och organiserar möten i Microsoft Teams inkluderas en digital länk automatiskt.

  2. Sätt förväntan på mötet redan i mötesinbjudan. Är mötet till för diskussion eller beslutsfattande? Ha en plan för hur du vill att mötet ska genomföras och plantera förväntningarna hos deltagarna inför mötet. Informera om vilka som är inbjudna och vad deltagarna förväntas bidra med, så skapar du en bra grund för engagemang i dina hybridmöten.

  3. Inför rutinen att alltid ha kameran påslagen under hybrida möten, det ökar engagemanget hos alla deltagare. Är bakgrunden stökig när du medverkar på distans? Använd en bakgrundsbild.

  4. Låt varje person delta med varsin skärm även i det fysiska rummet. På så sätt deltar alla på lika villkor oavsett var man är och alla medverkande personers ansikten syns.

  5. Handuppräcknings-funktionen i Teams är ett inkluderande sätt att låta alla komma till tals på oavsett hur man deltar i mötet.

  6. När det ställs en fråga under mötet, låt deltagarna via skärm svara först. Det skapar en inkluderande känsla.

  7. Ska ni fatta beslut under mötet? Använd Forms-funktionen i Teams! Du kan förbereda denna funktion redan innan mötet och även uppmana deltagarna att rösta, eller svara, innan mötet om situationen kräver det. Deltagare kan också skapa ad hoc-omröstningar under ett möte för att få snabb feedback på plats. Med Forms kan du skapa omröstningar mer flervalsfunktion, skapa ranking, ge betyg eller fritextrutor där svaren symboliseras med ett ordmoln. Svaren går att dela eller hålla anonyma.

    Mall LinkedIn-4

  8. Checka in. På hybrida arbetsplatser kan det vara svårare att uppfatta hur medarbetare mår. Använd Forms-funktionen för att låta medarbetarna checka in med sin dagsform på mötet. Det går att skapa en energifylld stämning i hybrida möten och Forms är ett bra verktyg att uppmana till det mellanmänskliga som skapar goda relationer.

  9. Avvärj möten som skapas i mötet. Det kan vara lätt hänt att medarbetare på kontoret formar en gemenskap som exkluderar deltagarna via skärm och att det uppstår ett möte i mötet. Uppmärksamma detta och inkludera deltagarna via skärm i diskussionen som uppstått.

  10. Ha strukturerade chattrådar i Teams som rör specifika projekt eller frågor. Men låt en av trådarna handla om skratt och ge utrymme för de mellanmänskliga relationerna. Genom att ha ett eget utlopp för det som stärker relationerna i teamet så hålls övriga trådar rena, och kollegor känner sig inkluderade även om de inte är på plats.

  11. Utrusta ett eller flera av mötesrummen på den fysiska arbetsplatsen med bra ljud, kamera och stora skärmar. Alla mötesrum behöver inte ha avancerad utrustning, men bra ljud underlättar för möten med flow och harmoni.

  12. Även komplex problemlösning går att hantera i hybrida möten. Använd whiteboard-funktionen som finns i Teams för att inkludera och engagera alla deltagare på mötet.

  13. Bra ljus skapar en bättre mötesupplevelse. Se till att ha bra ljus framifrån.

  14. Att lära ut alla funktioner i verktyg som Teams på en gång blir för stort och övermäktigt för många. Introducera en ny funktion i veckan, så blir upplärningen smidigare och så bygger ni er teamskultur tillsammans.

    Mall LinkedIn-2

  15. Framgångsrikt hybridarbete handlar också om ett ökat ansvar för sitt självledarskap. I en miljö där medarbetare dels jobbar från olika platser men också under olika tider, så behöver varje medarbetare ansvara för sina egna“tysta timmar” när notiser om nya händelser inte syns eller hörs.

  16. Om du vet med dig att du jobbar utanför office hours, var tydlig gentemot dina kollegor att du inte förväntar dig svar direkt - eller schemalägg ditt meddelande till en bättre tid. En öppen kommunikation om beteenden och förväntningar mitigerar onödig stress och förväntan om att alltid vara närvarande.

  17. En bra kultur och struktur behöver sättas gemensamt, det händer inte av sig självt. Bestäm vilka sätt ni kommunicerar på och när, och hur ni vill att er digitala arbetskultur ska fungera. Du som ledare är ansvarig för att driva den processen, som konstant utvecklas utifrån behov och er gemensamma utveckling.
Är du nyfiken på hur du kan automatisera den hybrida arbetsplatsen? Läs vårt blogginlägg här!
Lisa Lindvall
Skrivet av

Lisa Lindvall

Jag är en kommunikativ, värdedriven digital ledare som brinner för att brygga gapet mellan IT och verksamhet genom att hitta kreativa och hållbara digitala lösningar och arbetssätt. Jag drivs av digitaliseringens möjligheter och att tillsammans med mina kollegor göra skillnad på riktigt och skapa stort värde för våra kunder.

Se alla inlägg av Lisa Lindvall
Prenumerera på bloggen

Få uppdateringar om nya inlägg

Vill du veta mer om våra pågående projekt och aktuella branschtrender? Vi berättar även om våra olika erbjudanden och sättet vi arbetar på för att hjälpa våra kunder att digitalisera sina verksamheter.

Fyll i din e-post för att prenumerera

Relaterat innehåll

Läs mer och låt dig inspireras

I vår kunnskapsbank har vi samlet vår beste innsikt fra det nordiske markedet. Her finner du vår svenske blogg og guider, samt våre norske kundecase.

Til bloggen